leifsjoqvist

2013-10-28
18:23:19

Ignorans är kunskap
Jag lyssnar till lördagsintervjun på P1. Mary Andersson
är socialdemokraternas talesman i ekonomiska frågor.
Jag lyssnar till hennes svar. Jag undrar när jag skall få
höra något som inte kunde ha sagts av Anders Borg.
Jag får vänta förgäves. Hon skall genomföra Alliansens
politk med några smärre varitioner. Inga skatter skall
tillkomma. Man skall inte kunna dra av lika mycket som
nu i RUT-avdrag men i stort ligger den ekonomiska pol-
itiken kvar. Mary Andersson är bilden av dagens social-
demokrati. Det är ett part som inte längre svamlar om
att det gamal folkrörelsepartiet har blivit ett parti som
bara har en sak framför ögonen och det är att besitta
makt. I det syftet är man helt pragmatiskt. Man anlitar
personer som man tror är duktigare på att driva borger-
lig politik än vad Alliansen är. Det som påbörjades med
K O Feldt, som fick rejäl fart med Åsbrink, Feldt och Den-
nis ekononomiska statskupp 1985 och som slutförts av
Carlsson, Persson och Sahlin har idag Löfven och And-
ersson som förvaltare. De riktiga sossar som finns kvar
sköts i sank med Juholts avgång. Socialdemokratin idag
förmedlar inte en intressant visionär ide. Det finns inga
visionärer. Ingen vision. Bara förvaltare och förvaltning.
Vår tids fogdar om man så vill.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: