leifsjoqvist

2013-10-10
13:32:01

Män och depression
I en nyligen släppt undersökning visas att bland män som
får barn är det så många som 15% som får depression ell-
er depressionsliknande symptom.
Det pratas inte mycket om det. Jag kan inte påminna mig
om att någon man pratat med mig om det. Jag inser nu att
jag själv hade det med mitt första barn. Inte så att jag tyd-
ligt kunna sätta fingret på det men jag inser att så var fall-
et idag.
När min son kom ut var det under närmast traumatiska för-
hållanden. Han föddes fyra veckor för tidigt. Förlossningen
tog dryga 40 timmar. Han rycktes iväg för att läggas i kuvös
innan jag fattade vad som hänt. Det blev dock bra. han ut-
vecklades normalt och nu som 29-åring väntar han själv på
sitt första barn.
Jag gick hemma med honom i åtta månader och det var där
jag hade svårt för den stora omställning det innebär att få barn.
Jag kände mig totalt insluten.
Fokusering på barnet gjorde att nästan allt annat försvann i
mitt liv. Från att göra en massa saker blev det till att inte göra
något alls. Jag antar idag att jag åtminstone hade depression-
liknade tillstånd eller symptom.
Om det är svårt för kvinnor att prata om detta tillstånd efter att
man fått barn så pratas det ju inte överhuvudtaget om hur det
är för männen. Här bör man betona att det inte handlar om att
projicera viktighet i man eller kvinna utan det handlar i första
hand om barnen. Det kan knappast vara optimalt att komma till
världen med en förälder som inte är närvarande.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: