leifsjoqvist

2013-09-04
12:37:07

De självutplånande optimisterna
Sikta mot himlen så når du i alla fall grantopparna. En av
alla dessa optimism och målkåta fraserna som är kontra-
produktiva. Vad har jag för glädje av grantoppen om jag
siktade mot himlen?
Överallt dränks vi i det budskapet att vi skall vara positiva.
Den som når toppen har gjort för att hen har varit positiv
och framgångsinriktad. För varje lyckad person går det
någon miljon som inte lyckas. Drömmar uppfylls sällan.
Men vem vill höra om de som inte lyckas? Vi vill inte höra
om alla dem som misslyckas och som i princip var dömda
från början. Hur mycket de än trodde på vad de gjorde fanns
helt enkelt inga förutsättningar att göra det.
En pessimist som inget gör är lika illa som en optmist som
inget gör. Handlingen gör skillnad inte tanken.
Med stigande ålder har min optimism lägrats av en mer lugn
framförhållning till livet. Jag ser mig idag som stoicist. Ett lugn
finns i det. Jag tänker in vad som kan hända och vad som inte
kan hända.
Jag vet att jag kommer att dö. Jag antar att jag dör tidigare än
de flesta efter ett liv som rökare. Jag gör mig beredd på den dag
då beskedet kommer och skall då göra ett försök att avsluta inn-
an kroppen tar helt slut.
När jag sa upp mig med omedelbar verkan efter konflikt på min
förra arbetsplats föreställde jag mig ett liv som utblottad och såg
övernattningsplatser under broar som en möjlighet. Jag tänkte
mig ett liv utan inkomster och hur det skulle kunna tänkas vara.
Jag tänkte mig det som överkomligt. Det skapade ett lugn i mitt
stormiga inre och sedan gick det några veckor och jag var på
banan igen.
Jag har inte haft sex på lång tid och jag förväntar mig inte ha det
mer under min livstid. Det går att leva gott utan. Det går att leva en-
sam och trivas gott med det. En fördel med detta tänk är att jag idag
kan inse att sexmissbruk faktiskt är ett problem. Under min tid som
sexuellt aktiv ansåg jag detta vara en patetisk konstruktion från folk
som ville ha uppmärksamhet.
Stoikern kan uppleva det enkla med största förmåga. Ett bad i Här-
landa tjärn, en bra genomförd träning en sommarkväll, en god bok,
upptäcka Avantasias grymma skivor, laga god mat är saker som
gör livet värt att leva. Mina barns vällevnad är av största vikt och
en av få saker som kan rubba mitt lugn och en öl eller två i goda
vänners lag är annat som lyfter upp den stilla stoikerns liv.
Att leva det enkla med öppna sinnen och skala bort så många
"måsten" som överhuvudtaget går.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: