leifsjoqvist

2013-09-09
11:10:00

Den strukturella rasismen
Det finns i alla samhällen ett naturligt VI och DOM. Man
är nära sin egen grupp och längre ifrån andra grupper
DOM. Det är så vi lever. Det fungerar så länge man all-
tid har ett intresse av DOM, när man inte ser det som ett
problem, eller när man stigmatiserar och förhärligar sig
själv och skyller allt ont på DOM.
Imorse stod jag på balkongen och hörde barnskrik. Jag
såg en svart kvinna som pratade i mobil och uppenbart
struntade i att hennes barn skrek och behövde omsorg.
Kvinnan hade färglada kläder och en hatt i regnbågens
alla färger.
Reptilhjärnan högg till och jag kände hur lätt det är att
övertolka utifrån det jag är och den miljö jag levat i. För
trots att jag sedan fjorton års ålder, i fyrtio år, har läst
och agerat mot rasism finns samma rasism lagrat i min
reptilhjärna. Den slår på så fort jag inte är i medvetande.
Ännu värre blev det av att jag sedan såg att det var inte
den svarta kvinnans barn som grät utan ett äldre par som
kom gående bakom henne med sitt barnbarn(antar jag)
skrikande i vagn.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: