leifsjoqvist

2013-09-03
17:50:47

Femtekolonnare
Under min tid som organiserad ungkommunist var en av de
vanligaste fraserna "Lär av historien". Man skulle lära sig av
missstagen och ofta var det att KKP var 7 personer i källare
i Shanghai 1894 när de bildade partiet, vilket då skulle göra
vår kamp i Göteborg med tio personer i en lägenhet på His-
ingen redo att ta över Sverige.
Lär av historien är ju en fras. Man borde ställa följdfrågor som:
Vilken historia och Vems historia eller I vilket syfte använda?
Jag tänker på det när jag läser om en fråga om femtekolonnare.
När den spanska generalen stod redo att storma Madrid med
sina fascisttrupper för att störta den lagliga regeringen fick han
frågan om det skulle räcka med de fyra kolonner han ställt upp
runt staden. Han svarade då att han hade en femte och att des-
sa fanns inne i Madrid redo att hjälpa honom.
Av detta kom att man senare, inte minst i vänsterkretsar, kom att
använda femtekolonnare om förrädare.
I den kommunistiska historien var den ömsom anarkister som var
dessa samarbetsmän ömsom trotskister, lite beroende på vem som
använde begreppet. Någon sanning i detta finns inte mig veterligen.
Om några förstörde motståndskmapen under Spanska Inbördeskrig-
et var det snarare de som stod under Stalins befäl.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: