leifsjoqvist

2014-04-13
12:44:10

De hårda
Det finns en utbredd tanke om att invandrargrabbar är
hårdare och tuffare än "svenska" grabbar. Det är en
illusion och ett utanpåverk. Skrapar man lite på ytan
kommer den lilla, osäkra gossen fram.
Om man bara står upp mot dem och samtidigt gör klart
att man inte har någon intention att göra illa eller försöka
klistra på skuld uppstår möten som är långt borta från
det första som är skuret som en schablon.
Många av invandrargrabbarna finns i ett utanförskap och
där föds en aggressivitet som gör att man möter hårt för
att slippa möta ytterligare nesor. Den hårda ytan funger-
ar som en sköld mot verkligheten och i vissa fall kan man
få tillfälliga fördelar av den. Man kan uppleva makt om än
en chimär sådan.
För att få möten på en bra nivå handlar det om att skapa
relation. Få om ens någon vill förstöra relationer i vilket
fall inte utan en större anledning. I relation kan vi slappna
av. Relation skapas genom deltagande och respekt.
Man kan ibland få ta till vita lögner. Jag var i Rosengård
2009. Jag cyklade till Zlatans konstgräsplan. En liten plan
som kryllade av grabbar. När den vite mannen kom cyklan-
de uppstod misstänksamhet och genast var några framme
och frågade vad jag var för idiot. Jag förklarade då att jag
var fotbollstränare och att jag träffat Zlatan. Det var ingång-
en till dessa grabbar. Vi pratade en halvtimma och det dök
upp fler och fler grabbar. Vi skildes åt med gangstahäls-
ning och handslag.
En annan gång var jag uppe i Biskopsgården och stannade
till vid deras allaktivitetsplan. Samma här. Några grabbar
kom fram och frågade vad fan jag glodde på. Några andra
kände igen mig från fotbollen och det löste upp allt och vi
pratade fotboll under en kvart eller två.
Jag har massor av sådana möten från matcher och arbete
i skola i Hjällbo och i Backa.
Det är en klyscha men mötet med den andre bestäms nästan
alltid av dig själv.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: