leifsjoqvist

2014-04-17
10:25:02

En go göbbe lämnar
Alltsedan jag blev politisk medveten har Frank Baude funnits
där. Eller Fronk som vi säger i Göteborg. I 9:an busringde jag
till honom från en telefonautomat i Gamlestaden.
Då jag tillhörde SKP var jag hans svurne fiende. KPML(r) stöd-
de Sovjet vi stödde Kina. Fronk ville att arbetarna skulle ställa
facket åt sidan vi ville göra facket till en kamporganisation.
Fronk tyckte att homosexualitet var en borgerlig sjukdom vilket
fick Röda bögar att spruta väggar i Haga med texten:Vi älskar
dig Frank.
Ett ljuvt minne är ett stort möte i Burgårdens aula 1979. 10-års
dagen av gruvarbetarstrejken I Kiruna. KPML hade bjudit ner
en av förgrundspersonerna  Elof Luspa att tala. Denne Luspa
var ingen stor talare men han återkom hela tiden till frasen
"gör facket till en kamporganisation" vilket alltså var tvärs emot
vad Baude och KPML ville. Det var en lite tillkämpad stäm-
ning i aulan(jag tyckte det var roligt) men Baude gick upp och
räddade Luspa och trampade igång lite revolutionsstämning.
Nu tar han avstånd från partiet och lämnar in.  Han tycker part-
iet vandrat ut i medelklassträsket. Mest av allt rasar han över
att man skrivit in feminismen i partiet vilket han tycker är med-
elklasstrams.
Ändå saknar jag honom. Under hans tid var Proletären en slags
Flashback. Om någon kändis körde rattfull kunde man alltid få
reda på det genom att läsa Proletären. Baude var murare och
partiet odlade en machokultur som hette duga. På gott och ont.
Redan i slutet på 70-talet ville Baude ha en klassanalys på in-
vandringen. Han tog assyrierna i Södertälje som ett exempel
på borgerlig invandring, vilket han självklart inte tyckte var någ-
ot att ha.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: