leifsjoqvist

2014-08-08
14:46:48

Drivkrafter
När man som jag har närmare till döden än till födseln så
ändrar sig värderingarna en aning. En sen kväll efter en
simtur i en spegelblank tjärn och jag sitter och tittar i skym-
ningen och ser två eldar som lyser upp kan jag få en upp-
fattningen om harmoni.
Inte så många upplevelerser kan vara bättre i detta skedet
av livet.
När jag håller mitt barnbarn i famnen och känner hur livet
går vidare utanför mig kan jag få en liknande känsla.
 
Som ung man var det andra drivkrafter som var starkare och
som ibland tog över.
Det handlade ofta om sex. Det handlade om kvinnor.
Det handlade om jordens orättvisor och om nödvändig-
heten om att göra revolution.
Det handlade om att skriva, att publiceras och inte minst
att bli erkänd.
Allt det där är idag sekundärt.
 
Jag har funnit ett lugn i min tillvaro. Det finns inte mycket som
kan rubba mina cirklar. Jag har inga direkta mål med min fort-
satta tillvaro.  Jag fruktar inte döden och inte mycket annat hell-
er.
 
Jag tänker över detta i sena kvällen på en bänk vid tjärnen.
Jag lyssnar på Selling England by the Pound av Genesis. Al-
bumet som hängt med sina 1973 och som jag lyssnar på med
jämna mellanrum.
När jag nu lyssnar handlar det om att se mig om och bara känna
lugn och en viss glädje över varat.
Då handlade det om smärta och inte sällan om obesvarad kärlek.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: