leifsjoqvist

2014-08-07
12:25:00

Glidning i synen på människor
När jag pratar med polis, skolpersonel eller andra myndighetsutövare
stöter jag gång på gång på en glidning i människosynen. Det handlar
om i synsättet på unga människor i förorten.
Man vill lägga en viktig del i kriminaliteten på deras etniska ursprung.
Man säger att "de kommer ju från konflikhärdar och andra kulturer" som
om det skulle ge någon slags förklaring.
Under i princip hela mitt har jag aldrig stött på en kriminell som jag kunnat
säga att orsaken till att det gick snett i den personens liv var eller är att han
(det är nästan alltid en han)kommer från Irak eller annat valfritt icke-svenskt
land, inte heller har jag stött på någon islamist(eller annan troende för den
delen). I något enstaka fall har personen haft en traumatisk upplevelse och
kommit hit.
Nej, orsakerna är så gott som alltid sociala och ekonomiska.
De har haft föräldrar som inte brytt sig eller klarat av livet i stort och inte säll-
an finns missbruk.
De har haft svårt att klarar skolan och skolan har inte klarat av dem.
De har tidigt hamnat snett och ingen har klarat av att få upp dem på den stora
vägen igen.
Det kriminella har gett dem en identitet. De har varit coola eller häftiga. De har
fått brudar. De har fått en slags respekt de inte fått någon annanstans. De har
understundom haft tillgång till stora pengar.
Så det ena ger det andra.
Om man skall prata om kulturer kan man i så fall prata om en kriminell kultur
som inte har ett skit med religion eller etnicitet att göra.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: