leifsjoqvist

2014-08-26
13:47:59

kaos ger kunskap
Jag har samlat på mig mycket böcker genom åren. Det
finns ingen ordning om hur de står eller ligger. En del
finns i hyllor, en del staplade efter golvet, andra i garde-
roben och förrådet.
Det finns faktiskt en liten tanke med det. Idag när jag stötte
på ett citat av Ray Bradbury fick jag för mig att det var han
som skrev Framtidens värld. Snart kom jag dock på att det
var Aldous Huxley som skrev den där han ser vad som kan
komma och vad som kommit sedan han skrev Du sköna nya
värld 1932.
I letandet efter boken hittar jag massa andra böcker som jag
inte läst på länge eller t o m glömt av. Det blir en slags påminn-
elseresa om vad man läst och då minns jag också vad jag gjorde
vid tiden när jag läste boken.
Denna dag hittade jag trilogin Svek av Dag Solstad för att att ta
ett exempel. Den skrevs vid en tid då jag och några med mig trod-
de att vi levde i förkrigstid, att ryssen skulle komma och det hand-
lade om att förbereda sig för krig. Det handlade om att se vilka som
var vänner i tid av krig och vilka som inte var det.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: