leifsjoqvist

2014-08-14
13:04:14

Om valet
Inför valet 1994 jobbade jag på ett gruppboende och där
fanns en man med vissa psykiska funktionshinder. Under
hela tiden med honom innan hade han sagt att han skulle
rösta på Ingvar Carlsson. Några dagar innan valet sa han
helt plötsligt att han skulle rösta på Carl Bildt. Jag kände då
att han behövde lite hjälp på traven så jag sa att om han röst-
ade på Ingvar skulle det bli tårta varje lördag men om han röst-
ade på Bildt skulle det inte bli någon tårta. Han var väldigt glad
i söta saker så han återgick till sin ursprungliga åsikt.
Ibland kan jag känna att detta var otillbörlig manipulation men
när jag ser Alliansen senaste valfilm om hur "de röda" gräver
i en tårta med handen så försvann den känslan.
Det sägs ju ibland att man skulle sänka rösträttsåldern och jag
är helt för det. Någon miljon av de som röstar har ju ingen kun-
skap om vad de röstar på eller varför och de flesta barn har mer
kunskap i frågorna om valet är mången vuxen.
I år skall jag rösta för första gången på mången år.  Orsaken het-
er SD. Med ett rasistiskt parti i riksdagen som är ett lokomotiv åt
Svenskarnas Parti så måste alla mobiliseras. Det är ju en stygg-
else att vi släppt in öppna rasister i de valda församlingarna.
Det är enda orsaken.
De etablerade partierna är fortfarande ett hot i sin vilja att i första
hand vinna procent och första i andra eller tredje hand driva ideo-
logi och omvandla denna i praktisk politik.
Korporativismen lurar om hörnet.
Inte ens decennier av nyliberalism och öppen rasism hotar den
svenska modellen.
Dock hotar nazister i farstun och då om någon gång gäller det att
sätta ner stövlarna stabilt i marken.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: