leifsjoqvist

2014-08-24
23:15:53

Svårta att arbeta med de som behöver mycket av en själv
När man jobbar med grabbar som inte får till i tillvaron ställer
det stora krav på att man alltid är klar i huvudet med var man
har sig själv. Det handlar om att vända negativa attityder till
sin motsats och det gör man med att inte springa med i alla
negationer och att man inte ger efter. Det är en balansgång
som inte alltid är lätt. Det är lättare att bara bli förbannad, för-
dömande, ta avstånd och inte minst bli kategorisk.
Man måste ha en positiv grundsyn på tillvaron och människan.
Man måste tro att det går att få människor att ändra sig och att
få dem att göra gott. Mår man gott är det lätt att göra gott.
Om några grabbar med ursprung från Somalia får man ta reda
på deras bakgrund. Om de varit i traumatiska situationer komm-
er dessa självklart att påverka dem i deras liv. Med mycket kun-
skap kan man skrapa bort ytan och nå fram.
När jag är trött märker jag ju tydligt att jag släpper på det  peda-
gisiska finliret och slår på det auktoritära. Jag vill bara bestämma
och slippa diskussion. Jag vill undvika konflikter och ännu mindre
lösa dem.
I fredags var jag kass då jag inte var förberedd på att gruppen
skulle vara så stor och oron, som kunde varit nyfikenhet, ledde
till konflikt som jag kunde hanterat bättre. Hade jag varit på tår-
na hade jag haft kommandot istället för att som nu bara komma
steget efter. Det blev bra ändå till slut men det kunde jag gjort
bättre.
Idag var jag på tårna och kunde leda laget genom en storförlust
och ta hand om de konfliktungar som uppstod och det blev bra.
Detta trots stor stress då det var många som kallade på uppmärk-
samhet denna dag.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: