leifsjoqvist

2014-12-29
19:53:00

Det lilla livet
I avslutningsscenen i Fanny och Alexander talar Gustav
Adolf Ekdahl inför hela släkten och tjänstefolket om att
värna det lilla livet. Familjen och släkten, det lilla barnet
och att värna detta det lilla mot det stora livet.
Under dagar av ensamhet  funderar jag om detta. För en
yttre betraktare händer ingenting i mitt liv. Jag läser och
det som jag upplever i läsandet gör ju inget avtryck utan-
för mig själv.
Ekdahls värnande om det lilla livet kan ju inte heller göras
till något allmängiltigt. Det är lätt att värna om det lilla livet
om man är ekonomiskt oberoende.
Det händer inte mycket i mitt yttre liv. Den stora yttre händ-
elsen är att jag skall hålla mig varm när jag bestämt att inte
sätta på värmen. Jag har löst det med mössa, yllesockar och
en massa värmeljus Det fungerar bra och jag sover oförskämt
bra i min kalla lägenhet.
Jag har också gjort iordning vintercykeln. Pumpat däcken
och smort kedjan. Jag har dubbar på denna cykel. Det fung-
erar så länge det bara är is. Men sällan är det problemet. I
snö med is under blir det problem. Ännu värre är det när bil-
spår fryser i vallar. Dessa vallar slår gärna till däcket och ger
obalans. Än så länge har jag dock hållit mig på sadeln. Vid-
are är det mycket tungtrampat med dubbar.
Jag lyssnar mycket på radio. Filosofiska rummet handlar om
att vi har behov av magi och en överdriven rationalitet tender-
ar att göra oss olyckliga.
Randi Mossige-Norheim (vilket fantastiskt namn)gör ett lysande
reportage från plattan vid Segels Torg. Få kan i det lilla fånga
det stora som hon. Jag kan bokstavligen känna misären när
hon pratar med heroinister. Hon sitter på ett fik och ser hur en
rad langare förser människospillror med gift. Det berättas att
dessa langare aldrig använder giftet själva. En ung kvinna be-
rättar att de gånger hon försöker ta sig ur skiten ringer langare
och erbjuder henne att få heroin gratis. Det är en rutten värld.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: