leifsjoqvist

2014-12-28
15:01:00

En bok om en gammal idol
Mina morfar hade Nya Wermlandstidningen som var och
är moderat(jag vet inte varför han inte hade Värmlands
folkblad som ju är sosse, men å andra sidan var min mor-
far minst sagt politisk vilde)och i den skrev Sven Stolpe
krönikor. Jag bad morfar att spara tidningarna så jag kun-
de läsa dem när jag kom på besök( innan internet).
Stolpe djupt konservativ hade ett språk som få andra och
inga andra kunna mörda andra i text som han. Han kallade
Jan Myrdal "en vulkan bland svenska filbunkar" och trots
den ideologiska avgrund som skiljde dem åt fanns en gem-
ensam respekt för kultur.
Nu har en biografi kommit om honom skriven av Svante
Nordin och som bör läsas.
Sven Stolpe hos Hagge!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: