leifsjoqvist

2014-12-14
17:38:00

Maktordning och rasifiering
Jag läste en utmärkt artikel igår om den del av oppositionen
mot det bestående, vill inte kalla det vänster, som använder
sig av maktordning för att analysera samhället.
Läs här
Man kan fundera över hur smart det är att i en förort säga till
människor som jag själv att vi inte kan delta i kampen för vi
är etniska svenskar och därmed inte kan förstå hur det är för
de icke etniska svenskarna i förorten.
Bara tanken på ett sådant synsätt gör mig upprörd.
Jag som är uppvuxen nära 60-talets Olskroken som då var
slumområde. Det fick stå och förfalla och de som hade möj-
lighet att lämna gjorde det.
Jag har likt Ivar Lo-Johanssons far i skoaffären känt på hur
klassmarkörer förminskar människor.
Jag är uppvuxen med det.
Klasskillnader finns och dessa gör någonting med oss männi-
skor.
Under senare tid har ett antal märkliga individer fört fram en
tanke om att vi skall använda ras som analys. Vi skall alltså
gå nazister och rasister till mötes och erkänna ras?
Det är just individer som för fram det. Likt de flesta radikala
rörelser under senare decennier pratar man i första hand för
sig själv och långt senare för ett kollektiv.
De som står i fronten i arbetet med förändring av förorten har
en tendens när de fått uppmärksamhet at fly densamma. Upp-
märksamheten blir en karriärväg.
I artikeln i Arbetaren tar man upp hur sökandet efter svar för
en ny ideologi att ha som bas för de kollektiva rörelserna ty-
värr hamnat i klorna på närmast borgerliga ideriktningar som
exempelvis det här med maktordning.
Jag vet inte hur man skall komma vidare. Jag vet bara att skill-
naden mellan de som inte har och de som har måste vara den
yttersta måttstocken på hur ett arbete skall utföras. Alltså inte
ras och inte kön och inte heller sexuell läggning.
Hur samhället resurser skall fördelas är det vi skall prata om.
Vem som skall styra denna fördelningen är det vi skall disku-
tera.
Jan Guillou skrev en gång att KPML(r) kunde varit skapat av
SÄPO för inga var så bra på att splittra vänstern som just r-
arna.
Idag skulle man kunna tänka samma tanke om alla som fast-
nat i sin "ras", kön eller sexuella läggning.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: