leifsjoqvist

2014-12-02
11:46:14

Skarpt läge
Den lilla minoritet som idag samlas kring SD har ingång
till en större grupp som står till förfogande om den ut-
veckling vi ser idag fortsätter.
Jag kan märka det i tilltalet hos människor. Bara för att
jag ser ut som en "svensk" gör att många tror att jag håll-
er med att en etnisk rensning i Sverige skulle vara bra.
De som tror detta brukar bli förvånade när jag säger att
de pratar skit.
Det är allt från zigenarhat som handlar om att tiggarna
inte är de servila och tacksamma tomtarna man vill ha
till skolfolk som irriterar sig över somalier.
Oförmågan att se att människor har en historia. Beteenden
har en förklaring och jag från min lilla skyddade utpost har
en skyldighet att förstå det.
Ytligheten och okunnigheten är det som driver SD fram.
"De har en annan kultur", heter det.
Har alla invandrargrupper samma kultur?
Är det svenska en kultur?
Om ingångsvärdet är solidaritet, jämlikhet och frihet så kan
jag dock ifrågasätta att vi alla som inte gillar SD gör det av
ett gemensamt skäl.
Sofia Nerbrant, en av landets ledande liberaler, gillar stora
skillnader mellan folk då det, enlig henen, är duktigheten
som gör att vissa tjänar mycket och andra  lite eller ingen-
ting alls.
Hon är dock för helt öppna gränser.
Här finns en skillnad.
Nerbrand vill ha stor invandring därför att hon vill ha ett stort
kollektiv som kan hetsas mot varandra för att hålla löner nere
och organisation för dem därnere borta.
Om de därnere slåss med varandra hålls också konflikten med
klassperspektiv borta. Istället för konflikten kapital vs arbete får
vi etnicitetskonflikter eller underklasskonflikter med religiösa ell-
er allmänmoraliska perspektiv.
En vänster kan ju ha sådana perspektiv.
En vänster måste organisera och i detta arbete finns problem.
Det handlar om att inte väja för de problemen utan ta itu med dem.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: