leifsjoqvist

2014-12-08
13:49:37

vad handlar det om
Jag hamnade i diskussion med en sjukpensionär och en
"vanlig" pensionär". Jag kände att det skulle hetta till när
den en av dem började dra i tråden att allt är åt helvete
med landet.
Det brukar börja så.
Man känner på det lite.
Jag sa inget vilket verkade vara en invit till att börja prata
om att invandringen kostar och att det får man inte säga
för då är man rasist.
Så började en del sifferexercis och jag använde mig av
Enhrenbergs fakta från ETC i veckan och det var som att
kasta bensin på elden.
Då kom det att det inte finns några lägenheter och jag svar-
ade att då är det väl bara att bygga fler lägenheter.
Då kom att man inte får sjunga Den blomstertid nu kommer
och jag svarade att som ateist var jag helt nöjd med att det
är så, men att det faktiskt är upp till skolorna var de vill fira
sina avslutningar. Det tyckte de var fel då det var en tradi-
tion. Vi kom inte längre där.
Så kom kriminaliteten och jag sa att 93% av alla invandrare
inte begår brott och 96% av svenskarna inte heller gör det.
Jag ställde en retorisk fråga var kriminaliteten var störst in-
nan vi fick fler invandrare i landet och svarade själv att det
var bland underklassen(om man inte lösgör ekonomiska
brott där överklassen är helt i särklass). Alltså kriminalitet
handlar mer om klass än etnicitet.
En av dem kom med den geniala iden att om man visade ut
alla invandrare skulle man ju fått bort 7% av brotten.
Jag är inte rasist men......................
Så kom en fjärde person in och då kom zigenare på tal. Jag
sa då att man säger romer. Vilket startade en flod av exem-
pel på hur zigenare stjäl.
Jag sa då att även om många romer stjäl så gör inte alla det.
Och om man hävdar att romer stjäl blir man kategorisk och
därmed rasist.
Skulle kunna tänka mig att dessa tre är ganska vanliga röster
i den svenska folkhemsrasismen. Hur skall man möta det?
Mina argument att skatteflykten kostar oss 133 miljarder per år
väckte inget intresse.
Inte heller miljardrullningen av privata vinster från offentliga med-
el gav någon effekt.
Kan det vara så att invandringen är konkret och svartvit som gör
att det får fäste även bland folk som till vardags tycker att man
skall vara solidarisk och hjälpa sin nästa?
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: