leifsjoqvist

2014-02-03
11:55:40

Vad handlar alla debatter om?
Det blir ibland en aning snårigt att förstå vad
alla debatter egentligen handlar om. SD ställer
en del bra frågor. De upprörs över att vanligt folk
inte får den vård eller sjukvård som borde vara
självklar. Problemet är att de aldrig ställer den
ekonomiska makten till ansvar. Aldrig att SD upp-
rörs över att bankerna förra året gick med 70 mil-
jarder i vinst eller att vi fick skattesänkningar förra
året på tio miljarder till de som tjänar mest.
Jag börjar också tröttna på debatten om islam. Jag
vill inte att det skall vara en självklarhet att skolan
skall servera halalslaktat kött. Om muslimer och jud-
ar för sin tro inte kan äta ens vanligt kött av nöt eller
kyckling utan skall ha särskilda slakterier för det kan
de hålla på med det på sin fritid. Det är ingenting som
skall vara allmänt i skolan.
Jag tycker att folk kan ha vilken tro de vill men inte att
det skall inverka på det allmänna. Tron är något privat.
Vill man göra den allmän får man också vara beredd
att ta strid mot de som inte vill ha skiten.
Jag är ateist. Jag gillar inga religioner. Jag ogillar den
kristna tron på samma sätt som jag ogillar den judiska
eller islamska.
Idag har för mycket börjat handla om religion.
Det är hög tid att åter börja tala om klass.
Det finns de som anser att min klasståndpunkt är värde-
lös då jag är en vit medelålders man.
Kön, etnicitet och religion tar för mycket plats från den
centrala diskussion om makt.
Istället för slöja, religiösa urkunder, etniskt ursprung ,kön
eller sexuell läggning borde vi diskutera vem som äger
vad och varför det ser ut så. Vi behöver diskutera om vi
kan prata om demokrati om en liten procent av landet
äger nästan allting.
Som läger är just nu myser de som besitter den verkliga
makten.
Undersåtarna slår varandra i huvudet med kön, sexuell
läggning, etniskt ursprung eller religion.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: