leifsjoqvist

2014-01-26
00:36:12

Det var fan inte bättre förr
Det finns ett spår i debatten om vården av gamla som
vill påstå att det var bättre förr. Det är inte sant.
Jag läste Ivar Lo-Johansson som skrev om den skamliga
behandlingen av äldre på 40-talet. Innan hade vi fattighus
där gamla fick ruttna bort. Inte många gånger i historien
kan vi säga att äldre behandlats väl. Ättestupan är inte
en myt utan beskriver en tid då gamla uppmanades att
ta livet av sig.
Under 70- och 80-talet arbetade jag inom långvården och
det var ömsom vin ömsom vatten.
Många fick då liksom nu ligga till sängs dygnet runt. De fick
äta allt mellan 800 och 1430 och i bästa fall fick de i sig blas-
kigt kaffe och två formbröd med torr ost eller leverspastej på
vid kvällskaffet 1730.
Det var ett lotteri för de gamla om de fick personal som ville
väl eller om de fick de som inte brydde sig ett skit.
Jag hörde aldrig någon säga under mina tio år inom långvård-
en att de själva skulle vilja hamna där när de blev gamla.
Det är inte bara riskkapitalister som är ett hot mot de gamla.
En kommunal skötsel styrs i princip av samma ekonomiska
sparprinciper och det finns en struktur som ännu inte bearbe-
tats som handlar om humanism och människovärde även för
de som inte kan ta kamp för det själva.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: