leifsjoqvist

2014-01-10
16:55:38

Film och skit
Årets bästa filmer väcker en tanke om att det är skillnad på
filmade böcker och film. Ibland kan jag fundera över om film
bara skall vara illustrerade romaner(noveller). Short Cuts av
Robert Altman från 1993 var ju en egen liten genre då den
var en episodfilm grundad på en novellsamling av Raymond
Carver.
Om man ser till de ledande regissörerna ute i den stora värld-
en ägnar sig de åt film och helheten film, de tecknar sina egna
historier och ser helheten som viktig.
Terence Malick har gjort fem filmer. De är unika. En av dessa
vilar på en litterär förlaga, Den tunna röda linjen, en roman
skriven av James Jones. De andra fyra är helheter för film
av Malick.
P T Anderson har gjort sex filmer, av vilken Magnolia är en av
de bästa jag sett, där There will be blood är en filmad roman.
Men Anderson hade den goda smaken att lyfta Upton Sinclair
som ju är en av de största realistiska berättarna i den amerik-
anska historien.
Wes Anderson har också gjort sex filmer av vilken Den fantas-
tisk räven är filmad roman av Road Dahl, men då denna är en
animerad film markerar den bara Andersons särskiljande från
Hollywoodträsket.
Med de tre undantaget har de tre regissörerna ovan gjort hela
filmer och det har också satt avtryck.
Här i Sverige var det två filmer som gjorde avtryck och det var
Återträffen och Hotellet. Det var ganska uppenbart att formen
här var av betydelse. De är inte filmade romaner utan film och
bara film.
Jag tackar också Hotellet för att jag fått ett helt annat förhållande
till grillborsten än vad jag hade innan jag såg filmen.
Ray Lawrence och hans tre filmer är exempel på där en egensinnig
regissör kan göra film på skrivna förlagor. Jindabayne är filmad uti-
från en novell av Raymond Carver(se Short Cuts) och Lanterna
(en av de bästa filmerna någonsin)har hämtats från Andrew Bovells
pjäs. Lawrence tredje film Bliss skrev han själv.
John Sayles skall nämnas i sammanhanget. City of hope, Gränslandet,
Passion fish och Lone Star är alla fantastiska filmer som i sin helhet
är film.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: