leifsjoqvist

2014-01-07
09:41:00

George Carlin
1971 satt jag i ett litet hus i Onsala och det var lördag kväll
och bästa sändningstid. Jag var tolv år och skulle snart fylla
tretton. SVT som då var TV1 och sedan två år fanns Tv2 som
var den "röda" kanalen". Något annat fanns inte. Det var tiden
innan VHS och massa reklamkanaler.
I vilket fall denna kväll sändes "varför gömmer du dig i häcken".
Det var Jarl Kulle, av alla människor, som fritt tolkade Lenny
Bruce. jag satt där med min faster, farbror, farbrors syster och
min kusin och det spred sig, minst sagt, en dålig stämning.Det-
ta var något jag aldrig hört förut. Paulus och knulla i samma men-
ing sekonderade av en naken kvinna. Jag kunde inte leva ut min
entusiasm men jag hade fått två idoler. Jarl Kulle men framför allt
någon som hette Lenny Bruce.
Några år senare såg jag Bob Fosses film om Lenny Bruce med
Dustin Hoffman i huvudrollen.
Stand-ups fader Lenny Bruce.
Imorse vaknade jag tidigt och roade mig då med att kolla George
Carlin. Lenny Bruce likasinnade. Det var roande och tankeväckan-
de. Carlin  leker med orden och ställer saker på sin yttersta spets.
Som när han häcklar USAs stöd till contras. För att förstå vidden
här måste man veta följande. USA stödde Saddam Hussein i krig-
et mellan Irak och Iran 1980-88. Samtidigt sålde USA vapen till
Iran utan kongressens vetskap. Pengarna från denna vapenför-
säljning gav man till contras vilka var ett rövarband som bedrev
ett terrorkrig mot civila i Nicaragua i syfte att störta den lagliga
Sandinistregeringen. Contras kallades av högern i USA för free-
domsfighters.
Carlin säger: We know that firefighters fight fire, but what are free-
domsfighetrs fight?
 
Kolla Carlin:
https://www.youtube.com/watch?v=0gXShkK2GvI
 
Det ovan för TV. Här mer lössläppt:
https://www.youtube.com/watch?v=8lgYfdvC3EA
 
 
Kommentar:
#1: Olle Nordlander

Gillar också Lenny Bruce, Jarl kulle och Kulles tv-framställning av Lenny Bruce. Just kollat om det fanns något på Youtube, men inget av Jarl Kulle (som Lenny), men en del Lenny Bruce-monologer.

Kämpa på

2014-02-26 @ 13:49:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: