leifsjoqvist

2014-07-26
11:12:50

Fördomar
Jag anser mig vara hyggligt beläst om hur det ser
ut i Sverige idag och hur det såg ut igår.
Jag bor i en del av Backa som i mycket påminner
om en klassisk svensk förort.
Jag umgås med människorna i denna förort.
Jag bekämpar med varje atom i min kropp före-
ställningar som syftar till rasism, fascism eller na-
zism.
Mitt medvetna jag tar avstånd från uttalanden och
aktioner som dömer folk utifrån hur de ser ut eller
var de kommer ifrån.
Så i förrgår var jag uppe vid Härlanda Tjärn. jag ställde
min väska på bryggan. Det var ett 30-tal personer på
denna brygga. Jag svepte med blicken för att se om
det skulle vara tryggt att ställa väskan där. Mobil,plån-
bok, hörlurar var det som jag inte ville bli av med.
Blicken stannade vid två svarta och stojande killar giss-
ningsvis i ålder 16-18 år. Det inre larmsystemet aktiver-
ades. jag hoppade i och simmade över till andra sidan
som jag brukar och hela tiden med en gnagande känsla
att dessa två pojkar skulle ta min väska och dra iväg.(jo,
jag hade cykelnyckeln där).
Naturligtvis stod min väska kvar när jag kom tillbaka.
Varje människa måste dagligen jobba med sina inre för-
domar och falska föreställningar om vi en dag skall på
allvar komma tillrätta med förtryck i den stora eller den
lilla världen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: