leifsjoqvist

2014-07-28
13:11:52

Oops!
I GP kan jag idag läsa:
Äldres drickande ökar dramatiskt
Jag kan inte påminna mig om att jag läst
liknande innan.
Nu varnas för supande inom äldreomsorgen
och att man måste koll på de äldre och deras
supande.
8% av alla som dör i världen är alkoholrelaterat(GP)
I Läkartidningen kan man läsa:

Alkohol bidrar till vart 25:e dödsfall globalt

trots att varannan människa på jorden

avstår helt från att dricka. Det alarmerande

rönet presenteras i Lancet.

Författarna har tittat på publicerade

studier kring alkohol och dess skadeverkningar.

Situationen har analyserats

utifrån ett globalt perspektiv. Dessutom

har man undersökt tio länder närmare.

Sammantaget beräknas att 3,8

procent av alla dödsfall globalt beror på

alkohol. Föga förvånande är män mer

drabbade, för dem beräknas 6,3 procent

av alla dödsfall vara alkoholrelaterade;

för kvinnor är siffran 1,8 procent.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: