leifsjoqvist

2014-07-28
12:22:18

Rätt och fel
Många religiösa säger att utan en Gud uppstår total nihilism.
Ett utrymme där inte rätt och fel kan finnas. Det blir ett rätts-
löst tillstånd då man hänge sig åt vilka vidrigheter som helst.
Jag kan tycka att det är något som slår tillbaka mot dem själva.
jag har inga problem med min moraliska kompass och på vad
jag kan göra och inte göra mot mina medmänniskor.
Man kan fråga sig om de religiösa har så hemska tankar om vad
de kan tänkas göra att just de måste skaffa sig en Gud för att av-
stå att våldta och mörda.
Kommentar:

Jag tror att vi alla kämpar med gott och ont inom oss. Historien har lärt oss att människor är kapabla till nästan vad som helst om de bara vinner på det eller får det sanktionerat ovanifrån eller av allmänna tyckandet.

Därför begår människor illdåd i krig. Därför kunde nazisterna döda och plåga om dagarna för att sen gå hem och vara underbara makar och fäder.

Därför mobbar helt vanliga människor sina arbetskamrater. Därför blundar vi ofta när vi ser andras lidande. Vår feghet och vår rädsla, bekvämlighet och våra vinstintressen kan driva oss långt. Vår inre kompass är inte alltid pålitlig.

2014-07-28 @ 19:45:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: