2014-07-25
12:57:00
Utan klassperspektiv ingen frigörelse
I kapitalismens barndom fanns en konflikt mellan styrande
adel och uppstigande borgerskap. Den handlade i huvud-
sak om ägande. Borgerskapet vann och tog med sig en del
av de rådande värderingarna i sin nya maktposition.
Det krävdes dock drag under galoscherna när kapital skulle
genereras så snabbt slängdes arvsbörd över relingen. Man
införde också en mer flexibel religion så att man kunde arbeta
mer. När murar börja rasa är det svårt att hindra ras där man
inte önskar.
Demokrati fick fler att ansluta sig till ordningen.
Kapitalet har ju egentligen en enda funktion, att genereras.
Med åren bröts tabun därför att de inte hotade ordningen.
Kapitalet behöver inga värderingar.
Kapitalet behöver inte rasskillnader. Tvärsom, ju fler som kon-
kurrerar om arbete ju lägre löner.
Kapitalet behöver inte könskillnader . Tvärsom idag då allt mindre
av arbetet är kopplat till fysisk förmåga utan snarare intellektuell.
Kapitalet behöver inte heteronormativitet. Tvärsom då mången
inom kapitalet själva inte tillhör detta kollektiv.
Kapitalet är flexibelt och kommer också att kunna använda alter-
nativa energikällor för att också acceptera en gryende och i vissa
fall etablerad miljörörelse.
Kapitalet handlar alltså inte om värderingar. Det handlar om ägande.
Först när ägandet blir monopoliserat, vilket inte är så långt borta, och
en liten grupp kan leva blott på agandet, kommer vi att få en situation
som en gång den absoluta statens på 1600-talet. Då kommer värder-
ingar att bli viktiga för då är inte genereringen det centrala utan bara
bevakande av ägandet för de få. Färre kommer att äga och den för-
krossande majoriteten äga lite eller ingenting alls. För att få ordning
i en sådan orättvisa kommer man att behöva religion, biologi,historia
och en gigantisk repressionsapparat med militär och polis för att upp-
rätthålla ett system i ordningen.
Kommentera inlägget här: