2014-07-29
14:39:12
var går gränsen
Janne Josefsson raljerar över alla som inte vill diskutera hur
usla vissa invandrare är. Jag förstår inte riktigt vitsen med den
diskussionen. När jag lyssnar till etnicitetsdebatten känns det
hela tiden som man undviker den grundläggande frågan: hur
är förhållandet mellan fattig och rik(oavsett etnicitet) eller hur
är förhållandet mellan de som har makt och de som inte har
(oavsett etnicitet).
Häromdagen var det en dokumentär om minkfarmare på SvT.
Det levde i Blekinge och levde för sin näring. De var Sverige-
demokrater. Men de var det nästan enbart för att de ville ha
stöd av något parti för att fortsätta odla minkar. De etablerade
partierna har ju öppet eller illa dolt sagt att de vill inskränka
eller förbjuda odling av minkar. Det finns massor av svenskar
i liknande situation. Många småföretagare som i ett hårdnan-
de ekonomiskt klimat slåss för sina liv. SD som ett klassiskt
missnöjesparti samlar dessa. SD samlar också upp mången
arbetare som hotas av arbetslöshet eller har drabbats av det.
När alla andra politiska partier tagit bort klassperspektiv så
återstår att ge skulden till andra etniska grupper.
Om vi inte börjar att prata klass kommer Sverige inom en snar
framtid ha en massa etniska grupper som odlar sina särintress-
en och striden kommer att stå mellan dessa.
I småorter kommer etniska svenskar med dåliga villkor att slåss
mot invandrargrupper med ännu sämre villkor. Vem tjänar i för-
längningen på det?
Vänsterns behöver att damma av gamla paroller som klass, jäm-
liket och solidaritet för att bryta detta mönster. Hur svårt kan det
vara att se det?
Så Josefsson igen. han menar att man alltid skall ta debatten. Men
inte ens han skulle nog vilja stå och diskutera varför judarna alltid
är rikare än svenskar och skyldiga till allt ont på jorden(vilket är
Svenskarnas Partis ståndpunkt). Det finns saker som vi inte disk-
uterar. Vem vill ha en debatt med pedofiler där dessa får komma
till tals och berätta om hur de frilägger de ungas sexualitet(vilket
i många fall är vad de tycker)?
Om man är överens om att de två exemplen ovan är svåra att
diskutera för att nå någon slags överenskommelse eller ens för-
ståelse för borde det inte heller vara problem att att avstå disku-
tera andra etniska gruppers pålagda beteenden och att dessa
skulle ha en biologisk förklaring.
Kommentera inlägget här: