leifsjoqvist

2014-03-01
21:36:14

Olika världsbilder
När vi bara hade TV1 och TV2 delade nationen nästan
allt som visades på de kanalerna. Magasin hade en en-
orm genomslagskraft på gott och ont. Kojak blev en slags
nationell identitet där vi nickade till varandra med en slicke-
pinne i munnen och blinkade med ögonen igenkännande.
Jag läser en artikel av professorn i historia Alf W Johansson
där han påstår att synen på Sverige under Andra Världskriget
har förändrats och blivit mer kritisk under senare år.
Då måste jag säga att vi rör oss i olika miljöer. Från barnsben
har jag hört om hur vi vek ner oss och nesligen slickade tysk-
arna i röven. Under 70-talet då jag blev mer politiskt engage-
rad blev den kritiken tydligare och starkare. När den vänster
jag tillhörde började använda täcknamn var det för att vi inte
skulle så lätt slås ut om Sverige åter skulle böja nacke och
sälja sig till en stormakt. Vi läste alla Frydenholm av Hans
Sherfig där danska myndigheter gav alla arkiv till tyskarna
så att dessa enkelt kunde spåra, fängsla eller döda alla som
kunde tänkas vara oppositionella och då i synnerhet alla
kommunister.
Det rådde ingen tvekan om att Sverige under kriget sålde malm
till den tyska vapenindustrin, att man inte tog emot judar, att man
internerade oppositionella, att man släppte tyska trupper genom
landet och att många av maktens män följde den stormakt som
för tillfället var starkast.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: