leifsjoqvist

2014-03-11
09:59:31

Times are a changing 2
Jag hittar en gammal tidning i lådorna. Jag var redaktör för
tidning Krig&Fred som gav ut fem nummer innan den gick
i graven. Nummer två hade temat Solidaritet och var det bäs-
ta. Där skrev Ander Ehnmark, Sven Lindqvist, det var ett re-
portage om Pakistan, en intervju med EPLF i Göteborg och
en intervju med Vera Nilsson vilken hade ett perspektiv som
sträckte sig från tidigt 30-tal och framåt.
Detta var mitten på 80-talet och datorn var något som precis
hade kommit fram men var inget som var vars man egendom.
En enkel dator, McIntosh Classic, kostade från 40000kr och
mer.
Så man fick skriva på maskin. Lämna text till korrektur. Klippa
och klistra den korrekturaskrivna texten(gjordes på speciella
skrivarbyråer)på hemmagjorda ljusbord. Bilder lämnade man
till repro för att få dem att klara masstryck och även dessa fick
man klippa och klistra in på en originalsida. När allt var klart
lämnade man till tryck och fick sedan A4-sidor att vika och sedan
sätta ihop och fästa. Med en stor sax klippte man dem sedan
snygga. Det var mycket hantverk.
Jag vet att jag drömde om det som är möjligt idag men såg inte
det som en direkt möjlighet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: