leifsjoqvist

2014-05-06
00:10:35

Felaktiga perspektiv
Jag lyssnar till Moa Mattis i OBS P1. Hon talar om Ahmed
som skriver uppsats om superhjälte men som har problem
med stavningen. Så ser problembilden ut för medelklassen
när den skall beskriva problemen i skolan. Det handlar om
den snälla blatten som vill så väl men som inte riktigt får till
det, men om den goda medelklassen kommer och får tid att
hjälpa blir det bra.
Min erfarenhet är inte denna. Många av de unga grabbar som
inte klarar av skolan kommer inte att förändras om man inte
gör något drastiskt. Många gånger kan man hålla på i nio år
med åtgärder som inte leder någon annanstans än att eleven
inte lär sig ett skit och att lärare runt om sliter sitt hår för att
eleven inte lär sig, eller vill lära sig, utan dessutom försvårar
undervisningen för sina klasser.
Om man tittar på alla de elever som lämnar grundskolan utan
betyg kan man räkna in exempel som ovan. De är tusentals.
Det handlar om motivation.
Det handlar om litet eller inget stöd hemifrån.
Det handlar om att dålig kunskap måste kompenseras med att
man kan styra genom att förstöra.
Skolan måste kunna hjälpa dessa unga med styrning.
Det går inte att göra i klasser om 20 eller 30 elever.
Det var ett misstag att ta bort de gamla OBS-klasserna.
Inte för att de var en bra lösning i sig men med en modifiering
skulle det kunna bli bra.
Om man anställde specialpedagoger till dessa klasser och annan
personal till dessa klasser skulle dessa tusentals som går igenom
hela grundskolan utan att lära sig ett skit ha en chans.
Annan personal skulle vara sådana som kände elevernas vardag
och som kunde relatera till denna.
Danviks skola från 50-talet för "vanartiga arbetarbarn" skulle kunna
få en renässans.
Idag skulle det vara en skola för "vanartiga förortsbarn".
Man kan inte skriva vanartig idag även om jag tycker att det täcker
vad det handlar om.
Det handlar inte om att peka ut eller stigmatisera. Det handlar om att
ge en riktigt chans att ta tag i sitt liv. Det handlar om att inte böja sig
för alla projektioner en ung människa sprider i sina försök att få fot-
fäste.
I min värld handlar skolan om annat än betyg eller inte. Det är en sekunda
fråga.
I min värld handlar det inte om vad man lär sig. Det handlar om att man lär
sig.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: