leifsjoqvist

2014-05-11
23:34:28

Hur hantera vanartiga elever
Under flera år har jag kommit in klasser som anses jobbiga.
Mönstret är nästan alltid detsamma. Konflikterna har byggts
på och från både lärares som elevers sida har man byggt mur-
ar. Man har fastnat i ett beteende som ingen kommer loss ifrån.
Eleverna upplever att de får skulden för allt och lärarna känner
att eleverna är jobbiga och allt som oftast hamnar man i ett läge
att man vill bygga bort det med nya regler. En form av repression.
Det senare fungerar om man går hela vägen, alltså om man helt
enkelt plockar bort dem man anser är värst, dock brukar det få
till konsekvens att gruppen bara hittar nya som fyller de borttag-
nas roll. Om detta kan man läsa i Terje Ogdens bok Specialpeda-
gogik.
Vad som måste till är samtal. Samtal och villkorslöst lyssnande.
Först måste man komma överens om vad som är problem och
sedan kan man försöka att lösa problemen genom att låta elev-
erna förslå åtgärder. Deltagande brukar alltid fungera.
Vissa saker är svårlösta. jag har haft massor av fotbollskillar vilka
har varit närmast exemplariska i fotboll men som inte skött skolan.
De gillar fotboll men gillar inte biologi.
Man kan i det fallet ta fobollen till hjälp. Ledare kan vara en resurs
att komma dessa unga nära och få dem att öppna sig på ett annat
sätt än de skulle om de var i skolan.
Man skulle då i vilket fall kunna säkerställa att just biologi är säll-
synt tråkigt och kanske avdramatisera just relationen lärare-elev.
Under 25 år har jag jobbat med ungar och av alla de jag träffat kan
jag räkna på min ena hand de som jag känt som hopplösa och i
de fallen har de varit så att större insatser har behövts.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: