leifsjoqvist

2014-11-19
23:55:29

Vad fan var det här?
Jag tragglade länge med att få ut min biljett på Bioautomaten
som envisades med att jag skulle ha pensionärsbiljett. Så det
fick bli det. Filmen vi skulle se var Roy Anderssons En duva
satt på en gren.
Vi var inte så många i salongen.
De första scenerna var lätt igenkännbara. Andersson har ju
en egen stil och numer känner man igen flera av de allt ann-
at än bildsköna skådespelarna.
Det började bra med tre scener om död. Men sedan blev det
tråkigt. Vad vill han med sina sekvenser? Jag somnade en
bit in filmen men det tycktes inte ha gjort något. Slutscenerna
med en brinnande tunna, negerslavar, koloniala herrar och en
gammal överklass som tittar på(tunnan har namnet Boliden på
sig) var helt obegriplig om den nu syftade till annat än någon
slags övertydligt bild av historiska orättvisor.
Vi var sex stycken som såg filmen. Tre gav betyget 1, en gav
betyget 2 och två gav betyget 4. Så det var väl som det bruk-
ligen är runt Anderssons filmer:ett antingen eller.
Jag tyckte dock om Sånger från andra våningen som hade en
mer bärande berättelse i sig.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: