leifsjoqvist

2014-09-07
20:32:43

Hur får man unga att fatta
Sedan urminnes tider har äldre försökt, utifrån en
erfarenhet, att tala om för unga att det är viktigt att
utbilda sig. man har också försökt att tala om att
de unga som fullständigt struntar i skolan och som
oftast brukar eller missbrukar droger kommer att få
betala dyrt längre fram i livet.
De unga som ser de "häftiga" grabbarna som lever
livet och som bollar med  sedelbuntar ser inte vad
framtiden har i skötet för dem.
I stort tror jag aldrig man når de unga med den infor-
mationen. För de under tjugo är alla över trettio rel-
iker. För de under tjugo är livet inte ändligt.
Jag satt på ett cafe på Olskroksgatan förra veckan.
Två gubbar haltade runt och efter ett tag kände jag
igen dem. Det var två av de som var häftiga när jag
växte upp. Nu 40 år senare hade det mesta tagits
bort av det som var de. Två slitna figurer märkta av
år av missbruk som levt ett liv som pendlat mellan
bänkar runt Redbergsplatsen med turer på olika in-
stitutioner som enda avbrott.
Inte ens den mest positiva människa kan avundas
deras liv.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: