leifsjoqvist

2015-08-23
23:46:39

Döden och livet
Igår när jag stod och borstade tänderna kom tanken om döden upp
i huvudet. Döden i sig är ganska ointressant, den skrämmande tank-
en är den att man är borta för all evighet. Just evigheten svindlar.
Jag minns när jag skulle fylla elva år och var i Värmland och brott-
ades med just denna infinita regress hela sommaren. Det var många
nätter i förtvivlan. Jag minns också den ångest jag hade över att jag
skulle överleva mina föräldrar. Det var döden på två plan som ansat-
te mig. Men jag kom på fötter. Det handlade om att sluta tänka på
det för vad är meningen med det?
Nu som en åldrande man har jag inga problem med döden eller evig-
heten. Vissa gånger kan tanken även vara en om befrielse. Det var
därför attacken vid tandborstningen förvånade mig. Varför nu?
Så idag kanske den sista av sommarens dagar. Jag cyklade i hettan
och lyssnade på Focus till Ytterby och till Rammstein på vägen hem.
Hela kroppen mådde bra av att cykla så fort som möjligt. Svetten rann
i floder. Så musiken som flödade i huvudet.
Den molniga kvällen avslutades i Härlanda tjärn och att bara ligga och
plaska och rena kroppen var en njutning som få saker kan slå.
Var det sista sommardagen för den här gången?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: