leifsjoqvist

2015-08-16
23:49:22

Serier- böcker och filmer
har just läst ut den tredje delen i Set Matssons böcker om
Malmö alldeles efter krigets slut. Det är mycket intressant
om den tid som då var. Jag gillade särskilt den andra del-
en som skildarr hur italienska gästarbetare behandlades
och hur negativt facket var till dem. Den tiden fackförening
hade nog haft förståelse för dagens SD.
Men det handlar också om hur man försökte ta hand om de
många judar som kom direkt från koncentrationsläger och hur
det gick till när de flyktande balterna visades ut ur landet.
Historien är intressant och Matsson fångar några delar av
den. Jag kan Malmö för dåligt för att veta hur väl han be-
skriver den tidens Malmö men det känns som om han är
påläst och vilket fall fungerar det bra vid läsning.
De tre romanerna spinner ju kring mord och ond bråd död,
men det är händelserna runt om och personerna vi får följa
i de tre böckerna som är det mest intressanta.
Så jag rekommenderar dem starkt.
 
Inte utan funderar jag på hur mycket tid jag lägger vid fiktiva
personer.
Michael Connolleys Hiernomys Bosch 18 böcker.
Jan Guillous Hamilton och sedan Arn 15 böcker
Mankells Wallander   11 böcker
Lehanes par Gennaro McKenzie  6 böcker
Peter Robinsons Alan Banks  20 böcker(två olästa)
Hur många Maigret av Simenon vet jag inte på rak arm
med det måste vara mer än ett dussin.
Listan kan göras ganska lång och jag håller mig till Johan
Cullberg som rättesnöre om det är eskapism eller fyller
någon nytta där han menar att han får stora insikter i sin
vardag som psykiatiker genom att läsa romaner.
Som om inte det var nog så har jag under senare år också
fastnat i en massa TV-serier som jag gärna kan köra igenom
årgång för årgång.
Den bästa någonsin är The Wire 5 säsonger(där den andra är
helt enorm).
Det finns så klara likheter mellan Baltimore och Göteborg att
man nästan kan se den som en dokumentär.
En gammal varvstad som måste ställa om produktionen. Förort-
er som lever utanför det stora samhället och här finns grogrunden
för missbruk, prostitution och allmän kriminalitet som blir dess följd.
Vad som skildras i The Wire är steget över all handel och all krimi-
nalitet i förorten. Vem sköter den svarta ekonomin över de kriminella
gängen? De unga kriminella har vare sig kontakter eller kunskaper
mer än att sköta markjobbet och skjuta ihjäl varandra och detta skild-
ras ofta i nyhetsinslag, men när läste man om skiktet ovanför någon-
sin i en svensk text?
Men alla är inte som The Wire.
Sons of anarchy började ju bra men mynnade ut i en enda stor mord-
orgie som förlorade sig i detta(ändå såg jag alla 7 säsongerna).
Nyligen såg jag två säsonger av Peaky Blinders som var en bra serie
om Birmingham på 20-talet och en familj av resandefolk som söker sig
upp i samhället. Korruptionen är dominant och här går pengarna hela
vägen upp till Churchill. Här slåss facket och kommunister mot resande-
folk som då samarbetar med polisen för att de senare skall titta åt ett
annat håll när man smugglar sprit. Här finns IRA som försöker att utnytt-
ja de kriminella för att få pengar och vapen till kampen på Irland. Några
delar handlar om hur IRA samarbetar med den engelska underrättelse-
tjänsten mot sina egna landsmän.
Men ändå, det är fiktion.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: