leifsjoqvist

2015-02-01
10:45:50

Emigranterna
För många år sedan hörde jag en grupp män
diskutera ett program som hade vistas på TV
som handlade om svenskättlingar i USA.
De var upprörda över att många av dessa svensk-
ättlingar verkade ha glömt sitt ursprung. De tyckte
att de var märkvärdiga och löjliga som inte ens vil-
le prata svenska.
I ett radioprogram sändes ett reportage om svenskar
i Madrid(tror jag det var). De var massa problem vid-
häftad med denna svenskgrupp. De höll sig bara för
sig själva och ville inte prata spanska. De unga i den-
na grupp var oftare representerade i brott än infödda.
 
Kommentarer:
#1: Geir Kvalem

Hej Leif
Vad hette radioprogrammet, det kunde vara intressant att lyssna på eftersom jag bor här i Madrid
/Geir

Svar: Jag kommer inte ihåg med det var en dokumentär på P1. Borde gå att söka på radions arkiv
Leif Sjöqvist

2015-02-02 @ 21:32:33
#2: Anonym

Leif
Jag har hittat det :Programmet heter Jävla vitskallar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/307168?programid=909&playepisode=307168
Gjort av Daniel Velasco, som gör bra reportage
/Geir

2015-02-06 @ 16:37:48
#3: Geir Kvalem

Skulle man inte kunna hitta kopplingar till dina artiklar om white trash i Sverige?

2015-02-06 @ 17:05:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: