leifsjoqvist

2015-01-31
15:13:56

om stora och små idioter
Igår morse stod jag för utmaningen att ta mig till
Torslandahallen med cykel och packning på rygg-
en för matcher i Skol-DM.
Under natten hade det snöat ymnigt och därför var
alla cykelbanor fyllda med ett decimetertjockt lager
med snö. Jag har dubbdäck med det blir tungt om
än inte så slirigt. Ibland är det slask och vid andra
ställen spårigt och då blir det värre.
När jag kom vid Lundbykorset gav jag upp cykelbanan
och gav mig ut på bilvägen som var hjälpligt plogad, men
då det fortsatte snöa var det spårigt.
När jag då cyklade där koncentrerad på att inte åka omkull
kom bilar och tutade och några la sig tätt intill för att mark-
era irritation över min existens.
Där satt människor i varma bilar med hjärndöd pratradio
i sin karbin och irriterade sig på att de fick ta en liten extra
sväng i snömodd. Hur liten måste inte världen vara för des-
sa icke-empatiska fåntrattar?
 
Jag hoppades på att någon skulle veva ner rutan eller ännu
bättre stanna för att uttrycka sin ångest över min tillvaro. Då
hade vi varit någon bilist mindre på denna jord. Men detta
hände inte.
Senare under dagen och fotboll högt och lågt hör jag en av
mina tjejer prata med en kompis och berätta att någon kall-
at henne "neger".
Jag tog henne till mig och bad henne berätta för mig vad som
hänt. Två gånger hade killar gått förbi henne och sagt "neger"
en gång och "nigger" en annan.
Jag bad henne visa mig killarna som sagt så men hon ville inte.
Hon tyckte inte det var så mycket att prata om.
-Jag är van, sa hon.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: