leifsjoqvist

2015-01-24
02:38:17

Så tog det slut
Vissa saker i livet är svårare att ta avsked av än andra.
Det värsta är när nära dör och tar definitiva avsked. Där-
efter är det när man lämnar skolor, jobb, föreningar eller
vänner. Saker ta slut.
Ibland är det stor sorg, ibland bitterljuvt och ibland bara skönt.
Inom fiktionen kan jag sörja att det jag antingen läser
eller ser tar slut. Utvandrarsviten av Moberg tog hårt.
Jag var ensam uppe i Värmland och läste den under
några dygn och i den stora ensamheten i augustimörk-
ret hade jag svårt att hantera den dubbla stora tomhet-
en som uppstod efter att jag läst de sista raderna i Sis-
ta brevet hem till Sverige.
Inatt såg jag sista avsnittet av Sons of anarchy. 7 säsonger.
och 92 avsnitt. Till en början var jag helt bunden och såg
säsongerna i svep. Säsong 5 och 6 var lite mindre entusi-
asm och den sista var ju en transportsträcka fram till sis-
ta avsnittet som blev den final som kunde väntas.
Det var nästan vackert.
Intrigen är intressant. Den unge Jax Teller som får sin fars
skrivna testamente där det står hur fadern tänkte när han
startade sin klubb. Hur man skulle värna friheten utanför
det etablerade. Jax Teller söker sedan komma bort från
klubben från det solkiga som det blivit sedan hans far mör-
dats. Han vill bort från det kriminella. Han vill ha ett annat
liv. Men banden är starka. Strukturen väver in honom och
han kommer inte loss. Han kan aldrig bli fri.
Han försöker att likt Michael Corleone i Gudfadern göra verk-
samheten laglig, men för starka intressen vill ha dem kvar i
den lukrativa kriminella världen. För många har stora intress-
en för att släppa någon ur nätet.
Goda ideer och god vilja räcker inte långt mot strukturen som
bestämmer verkligheten.
Så nu är Jax Teller och de andra borta.
Det känns lite vemodigt.
Bästa låten ibland många andra bra rocklåtar som spelats i serien!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: