leifsjoqvist

2015-07-07
23:23:11

var barn mer värdefulla förr
Redbergskolan  där jag gick i sex år invigdes 1882. Det var en stora lokaler och högt i tak.
Den översta våningen till höger var en lägenhet som beboddes av vaktmästaren. På skol-
gården och slänten bakom skolan tillbringade jag en stor del av min barndom. Det var yt-
or som var en välsignelse för ett barn att upptäcka.
Varför byggde man så vackert och så stort för "vanliga" barn 1882?
Ånässkolan invigdes 1902. Där gick jag i 7an och 8an. Även här stora lokaler och högt i tak.
Den var vacker och utsmyckad. Det fanns en badavdelning med en pool. Vi barn som inte
hade bad hemma fick komma hit en gång i veckan för att saneras av brutala badtanter.
Varför byggde man detta för "vanliga" barn 1902.
Det tillhörande annexet som rymde tre gymnastiksalar var där jag helst var
Så 1918 byggde man Bagaregårdskolan som var ett nationalromantiskt mästerverk.
Det var nästan som att komma till ett sagohus när man kom hit. jag hade träslöjd och
textilslöjd här. Vad jag minns mest är vi låste in vår slöjdlärare i ett skåp när vi gick i 6an
och bara gick därifrån. Lite tjöt blev det av det. Vår textillärare hade som spunnet socker
på huvudet och vi kallade henne just det, spunnet socker. Vi tävlade om vem som kunde
fästa flest saker i hennes hår utan att hon märkte det.
 
Dessa tre skolor byggdes och togs i bruk när Sverige ännu var ett brutalt
klassamhälle. Kvinnor hade ännu inte fått rösträtt.
Ändå, man brydde sig mer om hur barnen skulle ha det i sina skolor än vad
man gör idag.
Hur kan det komma sig?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: