leifsjoqvist

2015-06-23
20:48:00

Jag räds de selektivt inkännande
P1 Dokumentär har i två delar skildrat en mans kamp
för sitt barn.
Tobias som mannen heter har i flera år kämpat för att
få vårdnaden om sitt barn men han kämpar mot väder-
kvarnar. I detta fallet Socialtjänsten i Bollnäs.
Bland det märkligaste i Socialtjänstens krig mot Tobias
är att de i intervjuer de gör med honom håller emot hon-
om  att han är ateist. 2015!
Märkliga teorier om anknytning dribblas fram och tillbaka.
vad man borde kunna säkerställa är att olika former av
psykologiska ideer är allt annat än vetenskapliga.
Psykoanalysen eller diverse psykodynamiska skolor är
bra instrument för att tolka verkligheten men är ett myck-
farligt vapen när det används på det individuella planet.
Jag tänker på allt kaos runt Sture Bergwall. Hur man an-
vände en teori och gjorde den till lag och anpassade verk-
ligheten till teorin istället för tvärsom.
När jag hör soctanterna prata med Tobias beundrar jag hans
lugn. Det är ändå hans barn det handlar om.
När jag var på ett av mina första besök på mödravårdscen-
tralen fick jag och min förstfödde samtala med en dietist..
Jag berättade vad jag gav min son för mat.
Hon påpekade att det var mycket skadligt för mitt barn att
ge honom nyponsoppa. Det var bara en i raden av fel hon
tyckte jag gjorde.
Hon sa att han kunde få övervikt om jag fortsatte så.
Jag frågade då om hon pratade av egen erfarenhet.
Det blev inga fler besök på den Mödravårdscentralen.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: