leifsjoqvist

2015-03-06
14:10:33

Cykla för livet
 
Fredrik Gerttens nya dokumentär har i dagarna premiär. Denna
gång synar Gerttens stadsplaneringarna för bilar versus cyklar i
synnerhet i två storstäder, L A och Sao Paolo.
När många storstäder som Amsterdam, Köpenhamn eller London
planmässigt arbetar för att förbättra cykelmiljön gör de två ovan
nämnda städerna tvärsom. Det byggs motorvägar överallt för att
man inte skall kunna ta sig fram på annat sätt än med bil.
Vad jag förstår berör Gerttens också den psykologiska faktor som
gör bilförarer till idioter. Alltså alla dessa som sitter i sina bilar och
ser cykeln och cyklisten som sin största fiende i livet. De som har
ett ton med sig mot de som har max 10 kilo.
En annan fråga är hur kollektivtrafiken kan vara så dyr när den är
så dålig?
NPM(New public management) ligger säkert som en filt över alla
som ansvarar för kollektivtrafiken. Den skall bära sig ekonomiskt
utan att ta hänsyn till faktorer som att miljön förbättras både i det
stora och det lilla. Det långsiktiga får alltid stryka på foten när NPM
används som styrmedel i verksamheten.
Bilden ovan är sann på en privat plan. Men på ett större plan så
styr ju många bilföretag världens utveckling genom sin ekonomis-
ka och därmed politiska styrka.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: