leifsjoqvist

2015-10-16
00:15:07

Parallella världar
Jag cyklar dagligen igenom Backa och hejar
på gammal som ung och stannar ibland och
tjötar lite. Det dealas säkert bakom någon hus-
knut eller i någon lägenhet. Kanske någon sitter
med vapen i garderoben och kanske någon har
ett i kalsongerna.
Men, det är oerhört långt ifrån den bild som polis-
en i Göteborg ger och som Rikskriminalen ger.
De säger att Backa är ett s k no go zonområde.
Eller polisen i Göteborg som säger att våldet nu
håller på att trappas upp igen och utnämner Backa
som en av de områdena i Göteborg där det är som
värst.
När jag skall träna tjejer i Skälltorpskolan pratar jag
med en gatuarbetare som frågar om det är lugnt här,
alltså hur han skall göra med sin stora grävmaskin
under natten. jag hör på honom att han har en före-
ställning om att här är det farligt .
Torslandaskolan  hade orientering i Backa i veckan.
En praktikant berättade att flera av eleverna hade var-
it oroliga att åka hit. Deras föräldrar hade berättat att
det kunde vara farligt här.
Så fortsätter bilderna att målas upp.
Jag vet inte om det är en del av polisens budgetarbete
att sprida sådant som de gör. Om det åtminstone kunde
vara något som man kunde ta på. Något som man kunde
känna igen.
Som det är nu är det så att de människor som är ute och
rör på sig har inga problem medans de som sitter inne och
av olika skäl inte tar sig ut får bilden via media och polis och
då kommer de definitivt inte att röra sig utanför sin lägenhet
utan de bildar FB-grupper där de kan redovisa sin stora räd-
sla.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: