leifsjoqvist

2015-10-27
01:52:25

vad händer
Jag lyssnar på ett reportage om valet i Polen.
Partiet Lag och Rättvisa som får SD att verka
vara rumsrena sopar banan med andra partier.
De vänsterpartier som fanns innan har helt rös-
tas bort.
All makt i Polen idag finns alltså hos partier till
höger om vårat SD.
När jag hör varför folk röstat så blir jag konfun-
derad.
-Folk har tröttnat på den omfattande korruptionen
 (av en tidigare konservativ regering).
-Folk har tröttnat på att trots ekonomisk uppgång
 har vanlig folk fått det sämre. Inga löner höjs och
 det finns ont om arbeten.
-En av de viktigaste politikerna i Lag och Rättvisa
 är en kvinna som lanserats av att hela hennes släkt
 är gruvarbetare
-Man är kritiska till EU
Sammantaget blir det konstigt att inte en vänster drev
just de frågorna.
De är ju vänsterperspektiv.
Jag kan förstå att man i Polen inte hoppar av glädje
över partier som  kan förknippas med diktaturen inn-
an murarnas fall, men ändå, hur kan det inte finnas
en vänster där med de frågor som står i fokus?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: