leifsjoqvist

2015-09-09
23:07:48

När ideologierna sägs vara döda härskar en ideologi
I måndags resonerar Mattias Hagberg i OBS i P1 om vår tids
skildringar om framtiden. han gör en Zizek och använder pop-
ulärkulturen som en kompass som tar riktning till vad som sker
i samhället.
Jag kollar TV-serier och har slagits av alla dessa dystopier som
görs och det ene är den andre lik. Det är dystopier där jorden är
på väg att gå under. Där hoppet står till starka individer som skall
rädda oss.
Revolution ger oss inte mycket hopp. De som blivit kvar efter den
stora kollpasen dödar varandra med sådan frenesi att det närmast
kan liknas vid dödslängtan.
I Falling skies har jorden invaderats men där jordens människor bor-
de enas och slåss mot den stora fienden slåss man mest mot sig
själva.
Walking Dead är en i raden med zoombiemotiv. Här är zoombierna
mer än kuliss för att visa på människans uselhet. Det är människor
som förlorar allt och vars enda drivkraft tycks vara att plåga sina
bröder och systrar.
Just hopplösheten är genomgående. Ingenting tycks betyda något.
Hagbergs hittar den gode hjälten och gör honom till den nyliberala
hjälten i en nyliberal kontext.
Jag ser inte det. Jag ser bara en enda stor meningslöshet.
Är det vad som står för dörren? Gomorra?
Jag tror nu inte det. Det är inte vad jag möter i min vardag. Men ett
hot mot oss alla är bristen på visioner om vad vi tillsammans vill göra.
Har vi bara individuella drömmar försvinner ju den Andre. Vi behöver
bara Den Andre för att förverkliga oss själva, där vi i själva verket
skulle också vara till för Den Andre.
Om det är något jag saknar är det känslan av att kunna förändra värl-
den, att leva i en tid när människor befriar sig både sig själva i sitt eget
lilla liv och tillsammans med andra i det stora livet.
Förändring och utveckling i det lilla och i det stora.
Jag undrar över det goda och det onda.
Ibland hör jag hur viktigt det är med sagor som
definierar det goda och det onda.
Varför?
Det är som Sagan om ringen. Hur många orcher
skulle man vilja sitta ner och prata med+
det är idag vad SD och dess sympatisörer känner
inför invandrare. De är orcher.
Så det tsora frågan till SD borde vara:
Definiera eran godhet ni som hela tiden pratar om
de andras ondska.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: