2016-04-09
02:16:44
En serie om identitetspolitik
Serien American crime av John Ridley ger en bra bild
av vad som sker med ett samhälle som genomsyras av
identitetspolitik.
Ett mord begås. En vit man mördas och hans hustru skjuts
och våldtas. När brottet skall redas ut handlar det mesta om
vilken etnicitet man har eller vilken kyrka man går till.
När en etnisk mexikan skall hjälpa sin son från att fällas för
ett brott han inte begått lägger han skuld på illegala kriminella
mexikaner som bor i det område där han bor. Vad som sker är
att mannen förföljs av den andre i området och han blir avvisad
av kyrkan. Lojaliteten till etniciteten går före allt.
Mamman till den mördade mannen visar sig ha levt på små resur-
ser i ett område som till största delen har svarta medborgare. Hon
blir en SD-are. Hon märker inte själv att hon är rasist. Hon menar
att hon är saklig och bara bedömer folk utifrån vad de är.
Den svarte mannen som grips för mordet får hela den svarta mus-
limska delen av staden att bli ett. Det demonstreras och det organ-
iseras. Allt för att få den svarte mannen fri. Ingen verkar bry sig om
han är skyldig eller inte. Man verkar utgå från att alla svarta grips
och döms oskyldiga.
Det finns två lojaliteter i serien: ras och kyrka.
Så alla svarta, fattig som rik, ställs mot alla vita, fattig som rik.
Däremellan alla latinos, fattig som rik, som står mot både rika
svarta och vita.
Hur dumt är inte detta?
Det är ju som att skruva tillbaka klockan tvåhundra år.
När arbetarrörelsen organiserade sig och fick genomslag i början
på 1900-talet var man noga med att de egna medlemmarna skulle
sköta sig. De skulle vara laglydiga och ha hög moral. De skulle inte
supa och de skulle vara solidariska. Det var klass mot klass.
När vi pratar klass pratar vi inte om något som inte går att förändra.
Man kan byta klass och man kan bryta klassmönster. En klass kan
ta för sig för att få det bättre och det på bekostnad av dem som be-
rikat sig på de lägre klasserna.
Men med ras eller etnicitet kan inget förändras. Du kan inte fly din ras.
Du är född i den.
Ras kan inte heller göra mer än att rika svarta kan få det bättre medans
de fattiga svarta bröderna och systrarna lever kvar i fattigdom och sedan
kallar man det utveckling. Se USA idag. Hur mycket bättre har de svarta
fattiga fått det under Obamas 8 år i Vita Huset?
American crime är bland det bästa jag sett under senare år och det särskilt
för att den så brutalt avslöjar identitetspolitikens, som av någon anledning an-
vänds av vänstern, nonsens och som i sin förlängning inte förändrar samhäll-
ets grundstrukturer vad det gäller ekonomisk och social jämställdhet och där-
för blir reaktionär.
Kommentera inlägget här: