leifsjoqvist

2016-08-22
23:52:03

Möten och konferenser till vilken nytta
Jag läste om en amerikansk undersökning som kommit fram
Jill att möten och konferenser ger ett produktionsbortfall som
kostar 37 miljarder dollar varje år.
Det kan aldrig vara bättre i Sverige.
I hela mitt liv har jag gått på möten och varit på konferenser
som varit närmast meningslösa.
Möten som sällan eller aldrig är förberedda eller har något
egentligt syfte utan som bara är till för att....vara till.
Få är de möten som jag lämnat med en upprymd känsla om
att nu fick vi kött på benen för att göra en massa bra saker.
Konferenser kan vara ännu värre.
Nyligen var jag på en där man skulle skriva ner övergripande
mål för verksamheten. Vad kom man fram till:
-Tydlighet
-Kommunikation
-Värdegrund
Bara snömos.
Om kräver dessa saker av sina chefer kommer de att nicka och
säga: Bra så!
Vem vill inte ha tydlighet, kommunikation och någon slags värdegrund?
Idag har det gått så långt att jag närmast slår bakut när jag hör
orden värdegrund och policy. När sådana presenteras är de så fyllda
av floskler att det att de är obrukbara.
En gång var jag med och utformade en policy för ett gruppboende
där jag arbetade. Den var konkret och varje floskel(som det över-
gripande alltid är) var behängd med praktiska exemplifieringar.
Behöver det sägas att den inte mottogs med några hurrarop.
Chefer och ansvariga vill inte ha konkreta policies för då kan de
ställas till svars.
Så alla möten och konferenser som sker i vårat land är egentligen
dimridåer för makten. Det ser ut som om det är demokrati men i
själva verket är det bara dimridåer för att ingen skall göra något
som gör att verksamheterna utsätts för hot om förändring.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: