leifsjoqvist

2016-01-04
21:42:49

Nostalgi med Sjöwall/Wahlöö
Jag kollade på intervjun med Maj Wahlöö och det var
en resa i tiden. Sjöwall/Wahlöö var ju min första vuxna
serieläsning. 10 böcker. Jag hade ju läst Enid Blytons
Femböcker, Äventyrsböcker och mysterieböcker. Jag
hade läst säkert hundra Bill&Ben och lika många Big
Jim.
Men efter Dostojevskis Spelaren blev det Roseanna
och de andra i ett svep fram till Polismördaren och
Terroristerna som jag läste när de kom ut.
Inte mycket nytt kom fram i programmet men jag rea-
gerade starkt på att man inte en enda gång under pro-
grammet nämnde Ed McBain.
Den första romanen. Roman om ett brott syftar på socialdemokratins
brott mot sina ideal och traditioner
 
Alla författare som talade om att Sjöwall/Wahlöö skapa-
de något nytt och att massor av dagens författare som
tagit efter som Mankell, Arne Dahl eller Michael Connelly.
Men när det begav sig pratade ju Sjöwall/Wahlöö själva
om att de inspirerades av just Ed McBain.
Hans 55 romaner om 87:e polisdistriktet i Isola är ju för
alla i polisromansläsargruppen den förste. Skaparen.
Per Wahlöö hade ju skrivit några "thrillers" innan sam-
arbetet med Sjöwall och han var en stor beundrare av
just Ed McBain.
Den första boken om 87:e...........
 
Mest intressant var att när Per Wahlöö dog just innan
den sista delen, Terroristerna, kom ut skickades Maj
Sjöwall ut eller in i kylan. På 70-talet fick man inga stör-
re pengar på att skriva böcker. Så under många år lev-
de hon som direkt fattig. Men under 2000-talet får hon
en agent och böckerna ges ut igen och pengarna rull-
ar in. Ett lyckligt slut trots allt.
och den 55:e och sista.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: