leifsjoqvist

2016-07-31
15:27:45

Läsning
Jag letar alltid efter böcker som finns i serier. Guillous böcker
om Hamilton eller Mankell om Wallander är två exempel som
tog över efter Sjöwall/Wahlöö.
Jag har en längtan att hitta detta som inte ta slut. TV-serien
Silent Witness som snart är klar med sin 19:e säsong är den
stora favoriten.
Jag läser Peter Robinsons böcker om Adam Banks med aldrig
sinande glädje. Michael Connellys om Hieronymus Bosch på
samma sätt. För att två exempel.
Så nu är det dags för Hjort/Rosenfeldt (mest för att den senare
skrivit manus till Bron som är en kanonserie)och deras huvud-
figur Sebastian Bergman.
Första boken Det fördolda är i huvudsak så som jag vill ha det.
De skriver om Pressen på ett ställe som fastnar:
-Det var det Torkel hade svårast för. Pressen förenklade svåra
 sammanhang, vältrade sig i tragedier och skapade bara rädsla
 och misstänksamhet hos människor.
 Lås in dig.
 Gå inte ut på natten.
 Lita inte på någon.
 Fruktan.
 Det var de egentligen sålde.
Det jag hade svårt för var ett lite slarv i slutet där det var oklart
vad som egentligen hände med ett mord och ett självmord. Kan-
ske var det deras mening att lämna den delen öppen men jag
förstod i så fall inte meningen med det.
Sedan en mening som jag bara inte kan släppa. Är det ett korrektur-
fel eller skall det vara så:
-Ett ord som han läst så mycket aldrig hört tidigare.
Har nu fyra böcker till om Sebastian Bergman att läsa.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: