leifsjoqvist

2016-07-13
23:34:22

Lyssnar på Sjöwall
Dagens sommarpratare var Maj Sjöwall. Programmet
tillförde inget nytt till den dokumentär som visades på
SVT för inte så länge sedan.
Men ändå, att lyssna till en av sin ungdomshjältar är
aldrig fel.
När jag började läsa "vuxenlitteratur" vid 15 års ålder
så var Sjöwall/Wahlöö bland det första som band mig.
Senare har jag väntat på böcker som skall komma och
känt spänningen när boken skall komma. Guillous böck-
er om Hamilton, Mankells om Wallander, Myrdal, Sven
Lindqvist eller Anders Ehnmark är några av de som jag
längtat efter att läsa.
Men först var romaner om ett brott. Dekalogen om Beck
och hans kompanjoner.
När den var färdig läste jag Per Wahlöös böcker som han
skrev innan de han gav ut tillsammans med Sjöwall. De
höll ju. Tyvärr gjorde inte Sjöwall det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: