leifsjoqvist

2016-03-20
19:50:07

Arbete och lättja
Dagens Filosofiska rummet i P1 handlar om arbete och lättja.
Roland Paulsen berättar om sin forskning där han visar att i
USA använder löneanställda två timmar om dagen till allt från
porrsurfning till näthandel. Vad är då arbetet värt? Det finns
exempel där folk har dött på sin arbetsplats utan att någon sak-
nat vare sig dem eller deras arbete.
En annan undersökning visar att många män hellre arbetar än
är hemma de tycker att arbetet på företaget är enklare att förstå
än den kravbild de har hemma hos familjen.
Jag skulle nog säga att jag har varit en sådan man.
Jag hade under närmare 20 år ett arbete som inte var särskilt
tungt. Det var enkelt att förstå och jag visste hur jag skulle göra
även i krissituationer. Hemma upplevde jag kravet på städning
och reparationer som stressmoment. Jag ville ju göra annat.
Både inom vården och omsorgen upplevde jag det som att man
konstruerade arbeten för att det skulle kunna mätas. Det var städ-
ning vilket är tydligt. Det var dokumentation. Det förra var närmast
sjukt inom vården. Vi vek handdukar och örngott för att de skulle
passa i förråden och det skulle se snyggt ut före att vara med ell-
er ta ut patienter på promenad.
Inom omsorgerna var det tydligt att de lugna saktmodiga arbetarna
skapade lugn medans de som ville göra saker skapade stress och
dålig psykosocial miljö.
Under några år var vi saktmodiga drivna på att få bort all psykofarm-
aka på de boende. Vissa hade 10-15 olika preparat vilka alla syftade
till att lugna ner och söva. Vi lyckades helt. Våra boende blev medicinfria
och lugnare.
Konflikterna som uppstod och uppstår handlar nästan alltid om projekt-
tioner. Neurotiska arbetare som inte kan vara stilla om som inte klarar
av att hantera sina egna tillkortakommanden och lägger ut dessa på
alla på sitt arbete och gör det till arbetsfrågor och då inte sällan ställs
kritik på lata medarbetare.
Inom långvården fanns ett hysteriskt krav att alla patienter skulle upp
innan frukost 0830. Man ryckte och slet i de gamla och det var allt ann-
at än trevligt. Många rullades nakna genom korridorer för att duschas
i grupp i duschrummet. När sedan frukosten var klar utbredde sig det
stora lugnet och höll i sig till 1530 då middagen skulle serveras. Då
skulle hälften av patienterna i säng igen för efter 1630 var det bara
tre som jobbade kvar.
Det var en hysterisk tid.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: