leifsjoqvist

2016-03-22
13:21:22

Ebba Grön
Jag lyssnar på en dokumentär om Ebba Grön och blir nostalgisk.
När Ebba Grön kom var det som en storm som drog in. Deras en-
ergi var unik. Jag var ordförande i en rockklubb som hette Cafe
Hisingen där vi hade dem en gång.  De höll på att spränga ställ-
et. Det var en tid av hög dubbelmoral. Alla ställen var uttalat drog-
fria. Ebba Grön hade en back whisky i logen och tyckte jag var en
moraltant som menade att vi tog det drogfria på allvar. Så mycket
moraltant var jag inte. När Cafe Hisingen stängde vid ett på natten
gick färden inte sällan ner till Mud Club(som inte var drogfri). Det
drogfria(alkohol) var för andra.
Ebba Grön kom som en explosion. Beväpna er var ju närmast en
revolutionär kamplåt som kom då den nyliberala revolutionen börj-
ade. Den fylldes på med Staten och Kapitalet i viss mån 800grader
och avslutades med Die Mauer.
Den senare var som ett avslut inte bara för Ebba Grön utan för vän-
stern generellt.
En dag så stod, så stod den bara där,
en mur mellan mej och den jag hade kär.
Vi bor två kvarter, ifrån varann.
men en grå prick är det enda jag ser av Susanne
 
Vad hade dagens debatt sagt om texten till Beväpna er?
Hets och uppmaning till våldsbejakande terrorism?
Ja ja, ja hatar hela borgerligheten Ja ja, ja hatar hela kungahuset
Ja vi, vi ska beväpna oss
Ja ja, ja svär utifrån mitt hjärta Att vi från förorterna ska beväpna oss
Ja vi, vi ska beväpna oss
Ja ja, ja hatar Prins Bertil & Carl Gustav Ja ja, ja hatar Sara Leander
Ja vi, vi ska beväpna oss
Ja, dom tål lite bly i nackarna Ja, dom tål lite bly i nackarna
Ja vi, vi ska beväpna oss
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: